Uppkomlingar

Det finns en hel del uppkomlingar på marknaden, däribland Budbee och Foodora som huserar främst i storstäderna. Det är populärare än någonsin att vilja ha hemfrakt istället för att behöva hämta maten eller varorna i restaurangen eller hos ombud.

Människan är lat

Om man bokar hemfrakt eller om man kallar det för något annat så kan man kallt räkna med att det kostar mer. Företagen måste ju lära upp och anställa personal som får i uppdrag att leverera den där pizzan eller den där mobilen. Det finns också sköna fördelar med hemfrakt. Man slipper boka hyrbil om man saknar det och varan är tung, man slipper promenera till ett ombud en mycket kall vinterkväll i snömodd och storm med mera. De flesta betalar gärna den där femtiolappen extra bara för att åtnjuta friheten att endast behöva öppna sin dörr och ta emot varan.

Ibland ingår frakten. Om man beställer en soffa från Mio Möbler eller IKEA (Ingvar Kamprad Elmhult Agunnaryd) kan man ibland få hemfrakten inbakad i priset. Vissa mycket stora och otympliga saker får inte heller plats hos ett ombud, varvid hemfrakt är det enda alternativet om man nu inte bokar en släpkärra och tar med sig några starka bekanta själv förstås.

Framtiden har bara börjat för distributionsfirmorna

Varje år slås det nya julhandelsrekord i e-handeln (digital handel) vilket innebär att trycket på distributionsfirmorna ökar. Det är bra för företagen eftersom de får större konkurrens och ständigt behöver förbättra sig för att vara aktuella.

Vissa teoretiker hävdar också att de fysiska butikerna kommer att minska i takt med att den digitala handeln ökar. Man tror att de som blir kvar är så kallade utställningsbutiker där varor står på hyllor färdiga för kunderna att klämma och känna på. När de inspekterat varan så klickar de helt sonika hem den över nätet, ingen kommer ta med sig varan från en butik längre tror vissa.