Ett av de vanligaste transportfordonen på svenska vägar är lastbilar. De finns i både små och stora varianter och de kan dessutom vara försedda med släp. Det finns dock en del saker att tänka på när man ska köra transportfordon.
Var rädd om lasten
Beroende på vad man fraktar kan lasten vara mer eller mindre ömtålig. Rör det sig om till exempel badrumsinredning köpt här är speglar och glashyllor betydligt mer ömtåliga än till exempel gosedjur eller halmbalar. Överlag gäller det dock att man är rädd om den last man ska transportera. Ingen blir glad över trasiga varor och dessutom kan man som chaufför bli av med jobbet om man gång på gång kommer fram med trasigt gods. Det gäller alltså att man håller hastigheten och att man tar det lugnt om vägen är lite sämre.
Lasta på ett trafiksäkert sätt
Många gånger är det någon annan som lastar lastbilen men som chaufför har man ett ansvar att se till att allt är lastat på ett trafiksäkert sätt. Om så inte är fallet bör man helt enkelt vägra att köra lasten tills dess att den blivit omlastad. Om man under färd märker att lasten flyttar på sig, att den glider eller att lastbilen är snedlastad bör man stanna så snart det är säkert. Om lasten glider lite kan man många gånger lösa problemet med hjälp av extra spännband. Om lasten helt flyttat på sig och man själv inte kan göra något åt saken bör man kontrollera om lasten kan ramla av samt om det är säkert att köra eller inte. Är det inte speciellt långt kvar till avlastning, och om lasten ligger stabilt kan man ofta fortsätta köra. Det gäller dock att hålla koll under resten av vägen.
Att hantera större fordon i trafiken
En lastbil är stor. Den kan ställa till det rejält i trafiken. Man måste också tänka på att det blir rejält mycket mer dolda fläckar bakom släp och annat när man kör. Det är också lätt hänt att man missar en annan bil vid filbyten och svängar. Som förare måste man verkligen se till att ta ansvar och ha koll runt omkring sig när man kör.
Viktigt att inte låta stress påverka
Som lastbilschaufför kan det hända att man hamnar efter i schemat. Det kan vara på grund av olyckor längs vägen, sena lastningar och så vidare. Många gånger är det inte chauffören som gör att förseningen uppstår utan det handlar om andra omständigheter. Om leveransen blir sen är det dock ofta chauffören som får skäll för det. Som förare gäller det att inte låta stressen påverka körningen. Det lönar sig inte att köra för fort, utan det gör bara att risken för olyckor ökar.